Sunday, January 5, 2014

Bila Mufti Ismail Menk Berkata-kata..

Bismillah..

Teringat kata-kata dari Mufti Ismail Menk di Facebook semalam:

"Obsessed with your phone? Take a weekend off to feel what life used to be like before it. You'll be surprised how much time you have."

Ayat-ayat ni boleh gak digunapakai untuk Facebook, Ipad dan gadget-2 lain.. Kdg-kdg kita tak sedar yang kita mengadap Facebook lebih dari sepatutnya. Bila aku baca post ni semalam, automatik bila mengadap Facebook aku akan tgk jam dan bler dah habis view newsfeed aku tgk jam balik rupanya lebih kurang 45 minit aku dok tgk apa org tulis kat facebook ataupun prepare scheduled post utk business page.

Aku comparekan pulak masa 45 minit untuk luangkan masa bersama anak aku dan suami tersayang.. Masya-Allah lamanya 45 minit.. Mcm-2 aku boleh buat rupanya. Tak kesah klau korang kata, korang ngadap facebook sebab bisnes, sebab keep in touch ngan member atau pun buat kerja sambil-2 view facebook.

Kita cubalah kurangkan masa Online ni.. Disiplinkan diri bila buat keja.. Allocatekan masa untuk kerja, keluarga, diri sendiri dan Yang Maha Khalik.. Ingat! Apa pun alasan anda, hidup kat dunia bukannya hanya untuk bisnes dalam facebook tp kita ada job yang lebih BESAR lagi..

TIPS untuk kurangkan masa di FaceBook:

  1. Bukak laptop bila kerja rumah semua dah siap
  2. Buat schedule post untuk business page anda
  3. Setkan jawapan-2 dalam notes di handphone, so bila ada customer ketika anda tidak online. Anda boleh jwb guna smartphone anda terus
  4. Buat auto-reply dalam email anda, ianya memudahkan & tampak professional
  5. Setkan waktu untuk time-off supaya anda boleh luangkan masa sesungguhnya untuk keluarga
Ingat! Rezeki tu HAK ALLAH, even kita 24 hours kat depan PC untuk secepat mungkin menjawab PM customer, klau itu bukan rezeki kita tetap tak dapat sales. Lgpun kalau slalu sgt update psl bisnes, orang akan bosan. Sebab sekarang ramai sgt buat bisnes. Aku sendiri rasa nak "delete" facebook akaun. Hurmm..

Terapkan dalam diri untuk Berserah & Tawakal atas semua usaha yang telah kita lakukan. Percayalah! Hidup akan rasa tenang.. JOM TUKAR NIAT! Dari bisnes sbb nak kaya kepada bisnes untuk ikut Sunnah Rasulullah.. 

Sekian..
Salam kasih sayang dari saya.




1 comment:

  1. yup. kadang-kadang kita xperasan pun kita dah luangkan masa yang xsepatutnya utk teknologi

    ReplyDelete