Thursday, November 17, 2011

Menawan Bukit Broga

Semalam, kali pertama Mama_Aqil start hiking. Itupun selepas merajuk2 manja dengan hubby, sbb dia hiking dengan group dia without me.. Huhu.. Kebetulan, semalam dia off and coming with a great idea.. Hiking to Bukit Broga, Semenyih. Nearby University of Nottingham, Semenyih.
Senang jer nak sampai sana. Nampak uni tu jalan depan sket lagi ada signboard tulis Broga Hill's Parking.. Bayar RM2 jer.. Normally, hikers kat sini dtg awal untuk view sunrise..
Tapi kami sampai sana dalam pukul 7.30am, dah siang dah :) .. Ingat takde orang waktu bekerja, tapi keta yang parking lebih dari 10 buah. Smbil naik pun bertembung dengan hikers lain yang turun.. Lepas ni, boleh lah datang awal untuk tengok sunrise..
Bukit ni mmg seswai untuk beginners, cuma be careful dgn curam2 yang licin.. Ada jer hikers yang tergelincir masa nak turun curam. Then, ada pilihan nak lalu trek yang mana satu. Special kan?.. :)
The best thing is the view upthere.. Lawa sgt.. Subhanallah.. (Maha Suci ALLAH).. Pemandangan sungguh indah.. Boleh lihat seluruh kawasan sejauh mata memandang dengan ketinggian 390 meter, 1279 kaki dari aras laut.
Meh tengok info ttg Bukit Broga dan gambar2 yang sempat kami capture :)

Lokasi: Bukit Broga, Semenyih.
(10 minit dari Pekan Semenyih, berdekatan University of Nottingham)
Jangkamasa pendakian: 30 -45 minit.
Ketinggian: 390 meter, 1279 kaki dari aras laut
Tips:
  • Tak payah bwk beban byk2 sbb pendakian yang boleh dikatakan mudah. Boleh enjoy hiking bler beban kurang.
  • Kasut pastikan grip sbb jalan licin. (jgn pakai selipar!)
  • Bwk kamera, view lawa sgt.





Signboard sebelum mula mendaki

Parking Lot

Jalan2 awal



Curam yang terakhir





NotaKaki: Untuk gambar2 yang lebih, silalah ke FB Mama_Aqil ye.. :)

No comments:

Post a Comment